Malý výlet do Trzebnice, kočičího města

Poslední výlet, který jsem si v Polsku dopřála, jsem podnikla s kamarádem Jirkou čtyři dny před odjezdem do Brna. Čekalo na nás městečko Trzebnica, ležící asi 30 km severně od Wroclawi. V tomto místě se nachází nejstarší ženský klášter v Polsku. Založila ho sv. Hedvika Slezská, jejíž ostatky jsou uloženy v hrobce gotické kaple v místním kostele. 

Počasí bylo akorát výletové - nebyla zima, ale ani ne moc teplo. Do Trzebnice jsme dorazili vlakem, protože je to asi nejjednodušší způsob dopravy, a navíc jsme mohli uplatnit studentskou slevu na jízdenku :-) Trebnica je opravdu malé městečko, najdete v ní kostel sv. Petra a Pavla, malé náměstí (Rynek) s radnicí a samozřejmě klášter, který je dominantou města. My jsme procházku začali na náměstí, kde jsem zjistila pro mě důležitou informaci: tak, jako jsou ve Wroclawi v ulicích sošky trpaslíků, najdete i v Trzebnici něco podobného. Sochy koček, které vám ukáže kočičí stezka. Takže já mám jasno, co bude zábava dne. Jirkovi nezbývá nic jiného, než mě v realizaci mého plánu podpořit. Hned první socha má být na náměstí. Ale kde? Obešli jsme ho dvakrát a našli jsme jen dřevěný strom štěstí. Nedá mi to a ptám se místních. Paní, která jde nakupovat, ukazuje směrem k radnici, odkud jsme přišli. Že by tu sochu zakryl vánoční stromeček, to snad ne? Bohužel ano, socha je schovaná pod ním, omotaná kabely a elektrikou. Dobře, první z pěti máme. 
Pěší zónou pokračujeme od náměstí ke klášteru a druhá socha je právě tady. Z malého náměstíčka již z dálky vidíme barokní klášter s kostelem. Kostel je naštěstí otevřený. Interiéry jsou bohatě zdobeny, v kostele je ticho a teplo. V boční kapli je umístěn veliký betlém, je zajímavé, že na konci ledna jsou pořád betlémy v kostelech k vidění. To mám radost. Uprostřed kostela stojí krásný oltář a vedle něj nejstarší místo, gotická kaple s červenými stěnami a hrobkou sv. Hedviky. Vše si prohlížíme a po chvíli se vydáváme dál. Procházkou kolem města dojdeme k bývalé rotundě, místu, kde sv. Hedvika léčila nemocné. Je to pouze ohraničený prostor s křížem, ale i tak místo působí magicky. Pokračujeme k tzv. Zámečku, což je vila na kraji lesa, kde začíná lesní stezka. Tou se vydáváme opět směrem k centru města, mineme několik informačních tabulí, projdeme křížovou cestou až k dřevěnému lesnímu kostelíku a dál ven z lesa. Dostáváme se do místa, které slouží zdejším obyvatelům k odpočinku. Je tu komplex umělých rybníčků, aquapark a další dvě sošky koček. Poslední je v parku u kláštera, kam jsme opět dorazili asi po hodinové procházce. Fotím naježenou kočku a myšku před ní a vracíme se zpět na nádraží, kde náš malý výlet končí. 

Žádné komentáře: