Po stopách Komenského

Po pěkně strávené sobotě ve městě Świdnice jsem v neděli vyjela do Leszna. Toto malé městečko asi dvě hodiny severně od Wroclawi se do povědomí Čechů zapsalo především díky J. A. Komenskému, který zde působil při kostelu sv. Jana Křtitele. Rozhodla jsem se, že se vydám po jeho stopách, a Leszno prozkoumám.

Cestu jsem absolvovala vlakem, mírně promrzlá, protože polské dráhy asi šetří na topení a Poláci jsou na to evidentně zvyklí. Já si na zimu v polských vlacích opravdu nezvyknu. Procházka po městě mě snad zahřeje. 
Vlakové nádraží se nachází asi 15 minut chůze do centra města, je pěkně opravené a cestujícím nabízí dobré zázemí. Ukazatele bohužel u nádraží nejsou, ale vydávám se směrem k vysokým věžím kostela, snad je to správný směr. A byl. Rynek v Lešně je malý a některé domky jsou moc zajímavé. Klasicistní radnice se vyjímá uprostřed náměstí. V nedělním mrazivém poledni působí město poněkud ponuře. Obcházím náměstí a pak se vydávám už podle ukazatelů ke kostelu sv. Michala. Uvnitř je zrovna mše a zpívá dětský sbor. Trochu se zaposlouchám, ale po chvíli odcházím dál. Vrátím se zpět na Rynek a pokračuji ulicí na druhou stranu, kde nacházím nově opravenou židovskou synagogu, dnes muzeum města. Na expozici "Židé v Lešně" se těším a opravdu byla zajímavá. Moc se mi líbily opravené prostory modlitebny, takže tuto návštěvu doporučuji. Navíc vstupenka platila také zároveň na vstup do druhé budovy muzea, kam jsem se posléze také vydala, v doprovodu jedné pracovnice muzea, která měla stejnou cestu. Pěkně jsme si popovídaly. 
Druhá budova muzea je menší barokní domek. Nacházejí se v ní etnografické sbírky, expozice věnovaná historii města a galerie obrazů polských malířů. Vše jsem si prohlédla poměrně rychle a poté se vydala opět do mrazivého počasí. Vedle muzea stojí kostel sv. Kříže s venkovním lapidáriem. Kousek odtud stojí bývalá nemocnice sv. Jiřího, který je zachycen na plastice nad vchodem. Odtud je to už kousek ke kostelu sv. Jana Křtitele, krásné kamenné stavbě. Cestou, u základní škola, jsem našla bustu J. A. Komenského, což mě potěšilo. A hned vedle kostela pěkný barokní domeček, který dřív patřil kostelnímu zvoníkovi.
Vrátila jsem se malými uličkami k synagoze. Nedaleko od ní v parku stojí velká žlutá budova městského úřadu. Je to bývalý palác Sulkovských, kteří v Lešně pobývali. Za synagogou se rozkládá bývalá židovská čtvrť. Dochovaly se v ní zajímavé objekty, třeba bývalá škola. Pak už byl čas na oběd, zašla jsem si do restaurace "U Kasi" - tedy "U Katky" :-) a dala si pizzu. Byla dobrá, prostředí hezké, ale obsluha hrozně pomalá a neusměvavá. Asi chtěli být v neděli odpoledne jinde...
Pak už byl čas na odjezd do Wroclawi. V Lešnu to nebylo špatné, ale je to takové malé městečko nikde nic. Pěkných míst se dá najít spousta, ale myslím, že turisty potřebuje město ještě trochu zaujmout. Ale tak posuďte sami a vydejte se do Lešna, určitě to bude dobrá zkušenost.

Žádné komentáře: