Rakouské muzeum umění z cukru

Když jsme plánovali naši cyklodovolenou kolem Neziderského jezera, nalezla jsem v průvodci zmínku o muzeu umění z cukru, které je k vidění v rakouském městečku Gols. Jasná volba návštěvy, kterou si nesmí sběratel cukru nechat ujít. Poslední den dovolené jsme tedy Gols navštívili.
Podle směrovek jsem našli pouze infocentrum, zmínka o muzeu a vůbec už o cukrovém nikde. Nevadí, v infocentru nám poradí, mysleli jsme si. Jenže slečna, která infocentrum obsluhovala, na mě hleděla, co že to vlastně hledám. Nakonec si povolala posily, celkem čtyři pracovnice infocentra, ale bohužel ani jedna netušila, že by něco jako je muzeum umění z cukru v Golsu kdy existovalo. 
Ztratila jsem naději. To není fér, takhle se natěšit a nakonec nic. Rodiče, kteří viděli můj zdrcený výraz, mě chtěli rozveselit. Třeba to bude v tom muzeu, co je tady 8 km od města, ale na to už nemám sílu. Sestra si všímá cedulky „Art gallery“. Zajedeme tam a zeptáme se, třeba budou vědět.
Vyjíždíme z náměstí ke kostelu. Naproti kostela je velká cukrárna se třemi nápisy. Jeden z nich hlásí: „Zuckerkunstausstellung“. Němčinu moc neovládáme, ale mamka logickou úvahou přišla na to, že by to mohlo něco jako muzeum s cukrem být. Vcházíme dovnitř. Paní za pultem naštěstí trochu mluví anglicky. Nejdřív nechápe, o co jde, ale když řekneme „zucker muzeum“, už je jí to jasné a vede nás za pult do malé místnosti, kam pravděpodobně veřejnost moc často nezavítá.
Ocitla jsem se jako ve snu. Místnost plná vitrín, v nichž se nacházejí doslova skleněné umělecké sochy. Zvířata, květiny, barevné kompozice, vše utvořeno z cukru. A toto se schovává oku veřejnosti. Krásné. Nic podobného jsem nikdy neviděla. Dozvídáme se, že toto vše vyrábí mladý pan cukrář a vyhrál se svými výtvory nejednu soutěž. Většinu „cukrových soch“ fouká jako sklo z cukrové hmoty. Je to moc zajímavé akorát škoda, že asi ne moc propagované. Spokojeni, obohaceni novým zážitkem a posilněni zmrzlinou odjíždíme do Neusidelu, kde máme zaparkované auto a domů.
V nevelké klimatizované místnosti se skrývá velké umění

Žádné komentáře: